Orsaker till nötta däck


control-tires

I och med att fordonet körs, nöts däcken av underlaget som det framförs på, inget överraskande där. Men sen kan det bli lite mer problematiskt, däcken är nötta bara på den ena sidan, vad är förklaringen till det?

Förklaringarna kan vara många till ett snednött däck. Det kan vara så att däcket inte är rätt balanserat och det kan bero på den som gjorde balanseringen, att utrustningen inte är rätt kalibrerad eller att en vikt har trillat loss helt enkelt. Upptäcker man att däcket bara nöts på en sida, är det ide att få balanseringen uppkollad.

Lufttrycket i däcket påverkar också hur däcket nöts. Ser man att däcket nötts mer på sidorna än väntat, är det ide att kontrollera luften. Vilket tryck det ska vara, kan du enkelt hitta i handboken, ibland står det även i tanklocket.

Ett annat problem som kan ge oväntat slitage, är hjulinställningen. Om hjulet inte rullar i linje med fordonet och om hjulet inte sitter lodrätt på plats, belastas slitytan felaktigt och försvagar den yta som belastats.

Fjädrande komponenter kan också ge problem med snednötning. Om bussningarna eller fjädrar och stötdämpare är slitna, kan de orsaka ett ojämnt slitage. De kan orsaka att däcket inte rör sig normalt och belastar felaktiga ytor.