Hjulbalansering – problem och orsaker


hjulbalansering_410379556

En uppsättning välbalanserade hjul gör det inte bara bekvämare att köra bilen, det är även mycket säkrare. Hjulbalansering är något som som man ofta får på köpet när man köper nya däck, men de kan även behöva göras igen i framtiden.

Om man känner vibrationer komma från antingen ratten eller bilsätet finns det en risk att detta kommer från felbalanserade hjul. Andra anledningar kan vara på grund av felaktiga hjulinställningar eller till och med skeva fälgar. Är felet obalanserade däck är det enklare att märka dessa problem i hastigheter över 60 km/h och problem med framdäcken brukar märkas tydligare vid hög fart än backdäcken.

Lämnar man dock in bilen och mekanikern finner att det mycket riktigt är felbalanserade hjul som orsakar dessa vibrationer kommer man behöva göra en hjulbalansering. Detta är då något som görs med en speciell balanseringsmaskin och kan i de flesta fall göras på cirka 30 minuter.

Det finns två olika typer av obalans som kan uppstå:

  • Statisk – när ett liten del av ett däck är allt från lite till mycket tyngre än de övriga delarna och gör så att däcket inte rullar jämnt.
  • Dynamisk – när vikten är ojämn på antingen en eller båda sidorna av däckets laterala centrumlinje och kan orsaka krängningar i däcket från sida till sida eller skakningar.

Ett hjul består ju av två separata enheter (däck och fälg) och chansen att balansen är perfekt när dessa två sätts ihop är mer eller mindre obefintlig. Detta är anledningen till varför man alltid ska göra en balansering när man bytt ut den ena eller andra enheten.

Så länge man inte byter fälgar på däcket utan byter hela hjulet med något man vet är balanserat behöver man oftast inte gå igenom denna process igen. Men det kan fortfarande vara en bra idé att göra detta var 700:e mil på samma däck. Ett tips är då att anteckna hur mycket man kört efter varje säsong så kan man börja räkningen där igen när man byter till och från sommardäck/vinterdäck.